Drums thuis opnemen #3: mixen en verwerken

Je hebt je drums opgenomen in een goede kamer met de juiste microfoons, wat nu? Leer hoe je drums kunt verwerken met een plug-in-signaalstroom in je DAW om ze karakter te geven en ze punch te geven.

Door Hunter West

Drums thuis opnemen #3: mixen en verwerken

Dit is het derde en laatste deel van een 3-delige serie over het thuis opnemen van drums. Bekijk deel 1 op hier de kamer & akoestische behandeling kiezen.

Nu je hebt besloten in welke ruimte je gaat opnemen, je je kit hebt ingesteld en de microfoons op de juiste manier hebt geplaatst, is het tijd om te overwegen waar je de microfoonsignalen op gaat aansluiten als ze bij de DAW komen, en hoe je een uitgebalanceerde en indrukwekkende mix kunt samenstellen van wat je hebt vastgelegd.

Een geweldig drumgeluid resulteert uit de combinatie van alle stappen die we tot nu toe hebben overwogen, met de mogelijkheid om die opnames in realtime of achteraf te verwerken met plug-ins in je DAW.

1. Door welke signaalketen laat je je microfoons lopen?

Een signaalketen is in wezen de fysieke of virtuele apparatuur waar elke microfoon doorheen loopt op weg naar je DAW. Als je net begint, sluit je de microfoons waarschijnlijk rechtstreeks aan op een audio-interface. Een interface, of een manier om analoog naar digitaal om te zetten, is technisch gezien het enige dat u hoeft op te nemen. Dat gezegd hebbende, is het belangrijk om te vermelden dat veel van de geweldige drumgeluiden die je hebt gehoord op populaire nummers uit het verleden en heden, vaak worden verwerkt door analoge apparatuur op weg naar de computer/tape-machine, en dan weer verwerkt na het feit met plug-ins.

Als vuistregel geldt: hoe meer u het geluid goed kunt krijgen op de weg naar binnen, hoe gemakkelijker en natuurlijker het zal zijn om een ​​”afgewerkt” drumgeluid in de mix te krijgen.

Analoog versus digitaal? Heb ik analoge apparatuur nodig?

Het korte antwoord is nee. Hoewel je de mogelijkheid hebt om door analoge voorversterkers, EQ’s en compressoren te lopen, kunnen ze geweldige resultaten opleveren, de realiteit voor degenen die aan de slag gaan is dat voordat je echt begrijpt hoe je geweldige geluiden rechtstreeks in je interface krijgt, je het proces niet wilt compliceren door meer aan de vergelijking toe te voegen. Gelukkig zijn er tegenwoordig zoveel plug-ins beschikbaar waarmee we de voordelen van analoge apparatuur in de DAW kunnen nabootsen, zodat het achteraf flexibel kan worden aangepast.

Als je eenmaal inzicht hebt ontwikkeld in het inbellen van EQ, compressie, verzadiging, enz. met plug-ins, kun je beginnen met het implementeren van analoge hardware in je signaalketen om verwerking op de weg naar binnen te “committeren” en je geluiden eerder in de buurt van een afgewerkt product te krijgen het proces.

Nu is het tijd om in onze DAW te stappen en te kijken hoe we onze opgenomen nummers verder kunnen brengen.

2. Hoe kunnen we plug-ins gebruiken om onze opnames te verheffen tot een afgewerkt drumgeluid?

We leven in een geweldige, evoluerende tijd waarin plug-ins fantastisch zijn om ons de verwerkingskracht te geven om de geluiden die we vastleggen uit te breiden. Een van de belangrijkste voordelen van het hebben van zoveel plug-ins is dat we echt kunnen leren hoe elke beweging die we maken het instrument beïnvloedt zonder destructieve schade aan onze audio. De mogelijkheid om de instellingen op een bepaalde processor op elk punt in het proces te wijzigen, zorgt ervoor dat de leercurve behoorlijk afvlakt, omdat we die verwerking kunnen herwerken terwijl we nieuwe mengtechnieken proberen.

Laten we eens kijken naar de basis van wat sommige van de standaard soorten processors doen.

EQ

EQ, (of egalisatie) zou in mijn woorden de hoeveelheid van elke frequentie in een bepaald geluid zijn. We kunnen verschillende bereiken van laag tot hoog optellen of aftrekken, afhankelijk van het specifieke EQ-type. Hierdoor kunnen we boetseren hoe helder, donker, dun of dik iets mag klinken.

We kunnen EQ gebruiken als accentueringsmiddel of als bevestigingsmiddel. Soms willen we misschien iets laten uitkomen door een bepaald frequentiegebied te versterken, terwijl we soms wat resonantie of hardheid willen temmen met een verlaging van een bepaalde frequentie. Filters zijn vaak een onderdeel van EQ, zoals hoog- en laagdoorlaatfilters. Een hoogdoorlaatfilter stelt een frequentiepunt in waarop alle frequenties daaronder sterk worden verlaagd, en vice versa voor een laagdoorlaatfilter; alle frequentie-informatie boven de ingestelde frequentie wordt sterk verlaagd.

Compressie

Compressie, in mijn woorden, zou de hoeveelheid zijn waarmee we het bereik van luidheid tot zachtheid (dynamiek) regelen van hoe een opname spreekt. Iets met een zeer kleine hoeveelheid compressie kan veel dalen en pieken hebben, of minder consistentie in de dynamische energie van het geluid. Iets met veel compressie zal heel weinig dips en pieken hebben, of meer consistentie in het geluid.

Het belangrijkste om te begrijpen binnen deze uitleg is dat de schoonheid in muziek of geluid vaak het contrast is van verschillende bronnen met verschillende hoeveelheden dynamisch bereik. “Consistentie” kan in dit geval goed of slecht zijn. Een geluid zonder dynamiek kan levenloos of verstikt klinken, terwijl het verkleinen van de dynamiek van een ander deel vol of solide kan klinken.

Verzadiging

Verzadiging, in mijn woorden, zou het plafond zijn dat op een bepaald geluid wordt geplaatst – wanneer de dynamiek of het volume van dat geluid dat plafond raakt, wordt het geclipt of vervormd. In de meeste gevallen kan deze clipping of vervorming erg muzikaal klinken en nuttig zijn bij het naar voren brengen van harmonische inhoud die inherent is aan het geluid van de bron.

Er zijn veel manieren waarop uitrustingsstukken kunnen verzadigen, maar de twee belangrijkste bronnen zijn toenemende harmonischen van de tweede of derde orde. De tweede orde is een minder schurend type knippen, terwijl de derde orde meer scherpte heeft. Beide kunnen overal klinken, van subtiele kleuring tot extreme vervorming of fuzz, maar dat zijn de bronnen van de “verzadiging” die we horen.

3. Eens horen in de praktijk

Nu we een basisbegrip hebben van wat elk van de processors doet, laten we enkele voorbeelden horen. Voor dit scenario houden we het simpel en vertrouwen we uitsluitend op de Golven SSL EV2 plug-in voor onze kanaal-EQ en compressie, evenals de EV2 naast de Waves C6 Multiband-compressor voor onze drumbuss (een enkel stereokanaal waar alle individuele kanalen worden verzonden om als een geheel te worden verwerkt). De SSL-kanaalstrip is mijn favoriete tool om te gebruiken voor EQing en compressie en het heeft beide functies in één plug-in, samen met EQ-filters en een poort (die we deze keer niet zullen gebruiken).

Golven SSL EV2

Hier zijn enkele voorbeelden van een volledige kitmix, vergeleken met en zonder de drumbusverwerking van de SSL EV2 en C6, evenals zonder enige individuele kanaalverwerking van de SSL EV2.

Bezig met laden...

Zoals je kunt horen, vind ik het bij het verwerken van een volledige kit vaak nuttig om een ​​paar dB van verschillende frequenties te versterken die fundamentele gebieden zijn voor het algehele geluid. Deze frequenties kunnen veranderen op basis van hoe laag of hoog de kit is afgestemd en de algehele balans van hoe elk onderdeel van de kit spreekt. In dit geval heb ik een paar dB van 8k, 1.5k, 300 en ongeveer 60 hz verhoogd. Ik gebruikte het hoogdoorlaatfilter rond 15 hertz om alle onnodige superlage frequentie-informatie te verwijderen die het geluid zou vertroebelen. Ik heb ook de dynamiek van de kit een beetje aan elkaar gelijmd om een ​​soepeler, consistenter voorbijgaand gedrag te krijgen door de compressor te gebruiken die is ingesteld op een verhouding van 2: 1, lage drempel en medium-snelle release.

In basistermen is de verhouding hoeveel dB de compressor de bron verlaagt per elke dB die de drempel overschrijdt, wat in wezen het plafond is waarop hij begint te comprimeren. Dus, met een 2:1 ratio, voor elke 2 db die de bron de drempel overschrijdt, zal het geluid 1 db comprimeren. Ik zie het gewoon zo: hoe hoger de verhouding, hoe meer je de compressie voelt/hoort. De release is hoe lang de compressie het geluid vasthoudt voordat het wordt losgelaten.

De C6 is iets dat ik gebruik om voornamelijk wat meer body en punch te krijgen van het lage uiteinde van de kick, door alleen een dynamische compressieband in te stellen in de lagere frequenties. Het werkt in wezen als een expander (luidere delen worden luider, stillere delen worden stiller).

C6 Multiband-compressor

Laten we nu eens kijken naar de afzonderlijke kanalen en de verschillen vergelijken met en zonder dat de SSL EV2 wat EQ en compressie op elk kanaal biedt.

Bezig met laden...

Zoals je kunt zien, gebruikte ik een vergelijkbare mentaliteit op elk kanaal van versterkende frequenties waarvan ik voelde dat ze baat konden hebben bij accentuering, en ik voegde de hoeveelheid compressie toe waarvan ik dacht dat het de dynamiek controleerde op de manier die ik wilde. In dit geval waren er niet veel frequenties omdat ik wat verwerking had gepleegd op weg naar de DAW en ervoor zorgde dat ik eerst de geluiden bij de bron instelde om storende resonanties of pieken te voorkomen.

De vraag die je jezelf nu misschien stelt, is: “nou, hoe bepaal ik welke frequenties ik wil versterken of verlagen?” Of “hoe weet ik hoeveel compressie ik moet inbellen?”

Voor EQing zal het simpelweg verhogen van een behoorlijke hoeveelheid en het verplaatsen van de frequentieknoppen door verschillende frequenties je helpen te identificeren welke toongebieden ofwel goed voelen als ze worden geaccentueerd of slechter voelen als ze worden geaccentueerd. Zodra u die belangrijke frequentiepunten voor boosten of snijden kunt identificeren, kunt u bepalen welke banden u voor elke taak wilt gebruiken. U kunt deze methode op elke EQ gebruiken.

Voor compressie raad ik je aan om eerst te bepalen of het geluid voelt alsof het baat kan hebben bij wat dynamische controle. Niet alles heeft compressie nodig, en het is gemakkelijk te overdrijven, maar als je eenmaal leert hoe je het smaakvol kunt gebruiken, kan het veel bronnen ten goede komen. Ik zou beginnen met het instellen van de ratio op een lagere instelling en spelen met de drempel en loslaten. Hoe lager het drempelgetal, hoe meer het geluid wordt gecomprimeerd. Het aanpassen van de release is iets dat u meer voelt dan hoort, en kan worden aangepast aan het tempo van de bron.

Gewoon met elke parameter spelen en kritisch luisteren, zal je helpen begrijpen hoe elke parameter het geluid beïnvloedt. Vertrouw op uw oren en u zult uiteindelijk meer vertrouwen krijgen in uw besluitvorming.

Als je eenmaal bekend bent met het gebruik van EQ en compressie om je opnamen te verfijnen, kunnen we beginnen te spelen met gedurfdere soorten processors, technieken en routing om meer unieke of gekleurde geluiden te krijgen.

4. Hoe kunnen we plug-ins gebruiken om onze drumgeluiden volledig te veranderen om nieuwe en onbekende texturen te vinden?

Een deel van het plezier van alle plug-in-ontwikkelingen van het afgelopen decennium, is hoe snel en moeiteloos we onze geluiden kunnen wijzigen voor specifieke delen van een nummer, of zelfs voor geluidsontwerp. Hier zullen we enkele leuke lofi-geluiden verkennen met de Golven Retro Fi inpluggen. Voor deze voorbeelden zet ik gewoon Retro Fi op de drumbus na al mijn andere bewerkingen, zodat de plug-in een goed gebalanceerd drumgeluid hoort.

Golven Retro Fi

Hier zijn een paar presets zonder parameterwijzigingen die een unieke kleur geven aan het hele drumgeluid.

Bezig met laden...

De wereld van het verwerken en mixen van drums is een enorme en gedetailleerde kunst, maar als je eenmaal een algemeen begrip en vertrouwen hebt met betrekking tot EQ en compressie, kun je steeds meer uit je opnames halen. Hopelijk heb je met deze serie een solide start gemaakt met het leren drummen thuis.

Dit is het derde en laatste deel van een 3-delige serie over het thuis opnemen van drums. Bekijk deel 1 op hier de kamer & akoestische behandeling kiezen.

Hunter West is een producer, mix engineer, muzikant en artiest die momenteel gevestigd is in Nashville, TN. Bekijk hier het werk, de voorbeelden en meer van Hunter: huntertwest.com.

Wil je meer tips direct in je inbox ontvangen? Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief.

creatSource link

Ahavamusic.nl
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart